zondag 22 september 2013
Knelpunten verkeer Binnenstad; Inventarisatie Blb 19 september 2012
Knelpunten verkeer Binnenstad met foto's (klik hier)
Reactie (geel) van Arnold Bongers, Gemeente 's-Hertogenbosch, Afdeling Openbare Ruimte en Verkeer,
op Knelpunten Verkeer Binnenstad Inventarisatie Blb 19 september 2012.
Dia 3: Lekkerbeetjesstraat/Mayweg: Probleem?
Colvenierstraat: Ruim 4,5 meter breed. Voldoende ruimte voor bussen om busstation te kunnen bereiken. Incidenteel bord raken is jammer, maar waarschijnlijk gevolg van stuurmanskunst chauffeur.
Colvenierstraat/Mayweg: wat is probleem? Gaat rechts voorrang niet goed? Dat signaal hebben wij van busmaatschappij niet gehad. Kruisingsvlak voldoende groot om te kunnen anticiperen. Evt in toekomst voorrang regelen.
Situatie volgen na herinrichting busstation en Maijweg.
Dia 4: Stationsplein: toegang Colvenierstraat-busstation-parkeergarage relatief weinig voetgangers. Ontwerp voorziet in veilige afwikkeling.
Omgeving draak is druk, punt van aandacht in studie binnenstadsring
Bij taxistandplaats géén onduidelijkheid. Bebording spreekt voor zich.
Dia 5: Fase 2 uitbreiding stalling in voorbereiding.
Probleem of lastig?
Dia 6: Wat is het alternatief?
Oude situatie helemaal beroerd. Herinrichting is verbetering, verder punt van aandacht bij studie binnenstadsring. Er staat wél een bord ‘30’.
Dia 7: doortrekking Parallelweg, ontlasting Brugstraat. Studie binnenstadsring. Geen korte termijn alternatief. Milieuzonering vrachtverkeer.
Dia 8: meningen kunnen verschillen. Huidig profiel lokt tegen richting inrijden uit. Voorgenomen VKB wordt ingetrokken.
Dia 9: -
Dia 10: Geen files, maar wachtrij. In de spits. Dat kan, want er staan verkeerslichten. Verkeer van en naar de Zuid-Willemsvaart zou moeten kunnen, groot kruismarkering op kruisingsvlak. Verder studie Binnenstadsring. Afsluiting Van Berckelstraat na 2015.
Nieuwbouw uitrit: zicht beperkt, daarom hekjes geplaatst, in overleg en met complimenten van VVE.
Nieuwbouw uitrit: tegen de richting in: zou dat niet bewust zijn? Bewoners moeten éénrichting nu wel kennen. Tegenover uitrit wordt nooit éénrichting geplaatst.
Dia 11: Ja, komt voor. Jammer dan. Volledig 100% eigen ruimte niet reëel. Bus tzt uit binnenstad
Dia 12: Druk, soms hectisch. Symptomatisch voor belangen in binnenstad: bereikbaarheid parkeergarage, lijndienst, transferiumbus, fietsverkeer én ontsluiting Hinthamerstraat. Iets schrappen niet reëel. Discussie bus in binnenstad.
Probleem of lastig. Wolvenhoek ook!
Dia 13: Inherent aan functie Bieb op deze locatie. Stalling St. Jan en Kerkstraat geen alternatief. Voorziet in behoefte.
Dia 14: Klopt. Gedrag van automobilist is soms hinderlijk. Nachtwinkel gaat hier niet door.
Dia 15: STS voorkomt nog meer autoritten door binnenstad, cq St. Josephstraat. Discussie over bussen door de binnenstad. Fietsers moeten niet uitwijken, fietsers kunnen uitwijken. Ze mogen ook achter de bus wachten. Meer ruimte hebben we niet.
Dia 16: Is het onacceptabel dat de auto enkele seconden op de fiets moet wachten? Wat is de noodzaak van een vlotte afwikkeling?
Volle lens: geen sprake van rechtsaflus. Fietser heeft drukknop.
Vrije rechtsaffer in 2008 verwijderd irt autovrije parade en behoefte aan voetgangersruimte bij
opstapplaats.
Qua afwikkeling geen probleem, qua verkeersveiligheid spiegel geplaatst. Reconstructie en nieuwe verkeersregeling, als gevolg van parkeergarage Hekellaan, in de maak. Daarbij wordt de ideale rijstrookindeling voor elke tak van de kruising beoordeeld.
Dia 17: Ja, klopt. Maar de chauffeur zal toch niet de doordrukken als er voetgangers lopen?
Discussie over bus in binnenstad.
Dia 18: In overleg met politie en ST door gemeente beoordeeld: geen spiegel. Voldoende zicht.
Dia 19: Genoemd tijdens vergadering:
- Oversteek Loeffplein – Arena: werkt goed.
- Markt onoverzichtelijk: in vergadering niet algemeen gedeeld.
- Brommers/scooters: Brommers niet toegestaan, scooters via samenwerking met politie.
- Scheurende brommers in St Jorisstraat en A de B: tja.
Inmiddels breed overleg gevoerd met bewoners St Jorisstraat over onveiligheid(sgevoel) door snelheidsgedrag automobilisten. Besef dat gebruik is gerelateerd aan poller Vughterstraat. Resultaten snelheidsmeting geven geen aanleiding tot maatregelen. Bewoners betwisten resultaat meting en willen geen drempels.
- Puntje gedrag en handhaving.
- Erfgebied: poorten verduidelijken.
Dia 20: Binnen STS. Probleem of lastig? Oplossing?
Dia 21: Ja, dit komt voor in de binnenstad.
Dia 22: Bekende discussie uit Hofstad. Onvoldoende breed voor twee richtingen, leidt tot onveiligheid
fietsers. En neiging om steeds maar verder uit te breiden. Is dus afweging.
Dia 23: Minder lang dan bij separaat linksaffer regelen.
Dia 24: zebra druk ja. Massaliteit maakt dat auto gedrag moet aanpassen. Bord staat niet bij zebra, en
heeft ook geen relatie.
Dia 25: klopt, goed verstopt.
Dia 26: In overleg met politie beoordeeld. Snelheidsmeting verricht: geen aanleiding voor drempels.
Ligt binnen 30 zone, geen herhalingsborden. Ook zo gecommuniceerd naar mevr Welings.
Dia 27: idem.
Als U wilt reageren of informatie wilt toevoegen klik dan hieronder op (Geen) opmerkingen
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.
BeantwoordenVerwijderenGek dat de ontwerper niet gelijk rekening heeft gehouden met het slechte zicht. Ik zou als VvE zeggen, welke slapert heeft dat zo gemaakt.
BeantwoordenVerwijderen